donderdag 10 februari 2011

kleine lentegedichtjes

foto henri lemineur
http://www.fotolemineur.com/




geen sneeuw meer vanmorgen
in haar tuin stulpen
de hyacintenpunten





bijna was ik het vergeten
het onbedaarlijk bordeaux

het potsierlijke lila
het dieprode purper

van krokussen






 op de rotsbodem
borrelen opalen schuimpjes
watermeringues



hoog op de bank
wacht zij op de bus
met bungelende benen



oh, ik blauw van jou,
 ik blauw van jou, ik ben blauw
in ’t diepst van mijn gedachten



ik voed mij met bloemen
en tooi mijn lichaam
met tekens van rode oker
hagelwit mijn handen
kobaltblauw mijn mond



raak het spoor niet bijster
observeer nauwlettend
de bewegingen van gras



vang de geur op
van dierlijke aanwezigheid
speur naar sporen

van leven



een paar dagen geleden nog een discussie gehad of de haiku-vorm, die oorspronkelijk japans is, wel past in onze 'westerse' literatuur. ach, ik trek er mij niks van aan, ik vind kleine gedichtjes schrijven erg leuk en een sublieme oefening in concentratie. 

haiku's zijn leuk, kwatrijnen schrijven (die komen uit perziƫ) is leuk, de gazal uit de pre-islamitische beschaving is ook het proberen waard. ach, voor diegenen die bang zijn van al die vreemde dichtvormen: het sonnet kwam oorspronkelijk uit italiƫ...

wat ik hierboven heb gepu, is (volgens het aantal lettergrepen) soms een haiku, soms een tanka, of soms gewoon een klein gedichtje. ik zou zo zeggen: have fun!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten